Contact Spoed

Patiënten van Ikazia kunnen zich vanaf 8 juni zelf snel en makkelijk aanmelden via aanmeldzuilen

Vanaf maandag 8 juni kunnen alle patiënten die naar het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis komen, zichzelf snel en makkelijk aanmelden via een van de aanmeldzuilen in de centrale hal. Dit doen zij met hun identiteitsbewijs.

De aanmeldzuil drukt een dagticket af. Hiermee melden de patiënten zich dan, op de plaats van hun afspraak, nog een keer aan bij een aanmeldzuil.

Wilt u liever de stappen lezen in plaats van de video bekijken? Bekijk dan deze folder met uitleg over hoe het aanmelden bij de aanmeldzuilen gaat.

Veelgestelde vragen

  • Vanaf maandag 8 juni 2020 worden de aanmeldzuilen in gebruik genomen.

    Aanmeldzuilen centrale hal
    maandag t/m vrijdag van 6.30 – 17.30 uur.
    Aanmeldzuilen poliklinieken
    maandag t/m vrijdag van 7.30 – 18.00 uur.

  • Voor het bezoek van een avond- of weekendspreekuur hoeft u geen gebruik te maken van de aanmeldzuilen. ’s Avonds en in het weekend, kunt u zich melden bij de balie van de polikliniek.

  • Nee, de aanmeldzuilen vindt u alleen in het Ikazia Ziekenhuis aan Montessoriweg 1 in Rotterdam.

  • U hoeft minder vaak bij balies in de rij te staan en alle afspraken en routenummers staan overzichtelijk op één dagticket.

  • 1. Bij aankomst in het ziekenhuis scant u bij één van de aanmeldzuilen uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. De zuilen staan in de centrale hal van het Ikazia Ziekenhuis.
    2. Op het scherm controleert u uw gegevens.
    3. Als alles klopt, dan print de zuil een dagticket. Hierop staan:
    - Een QR code. Deze vindt u rechtsboven op uw dagticket;
    - Al uw afspraken voor de dag;
    - De routenummers van de afdelingen waar u afspraken heeft.
    4. Met het ticket gaat u naar de afdeling waar u uw eerste afspraak heeft. Het routenummer staat op het ticket.
    5. Bij de afdeling waar u uw afspraak heeft, staat ook een aanmeldzuil. Hier scant u de QR code. De QR code vindt u bovenaan uw dagticket. Op de afdeling weten ze nu dat u er bent. Op de zuil leest u in welke wachtruimte u kunt gaan zitten.
    6. Heeft u meer afspraken op één dag? Dan scant u uw ticket op elke afdeling waar u een afspraak heeft.

  • Bij elke afspraak moet u zich identificeren. Neem daarom altijd de volgende zaken mee:
    - Een geldig identiteitsbewijs;
    - Uw verzekeringsgegevens;
    - De gegevens van uw huisarts en apotheek.

  • Ja, het scherm van de aanmeldzuil wordt regelmatig schoongemaakt. Voordat u zich aanmeldt bij de aanmeldzuil, moet u uw handen desinfecteren. Vlakbij de aanmeldzuil vindt u een pompje met desinfecterende handgel, die u daarvoor kunt gebruiken.

  • - Nederlands paspoort;
    - Nederlandse identiteitskaart;
    - Nederlands rijbewijs;
    - In Nederland uitgegeven verblijfsdocumenten (Nederlands reisdocument voor vluchtelingen; Nederlands reisdocument voor vreemdelingen; W-document);
    - Buitenlandse paspoorten van de EU en de EER.

    De bovenstaande identiteitsbewijzen mogen niet verlopen zijn.

  • Ja, ook kinderen melden zich met hun identiteitsbewijs aan bij de aanmeldzuil. Om zorg te ontvangen, moet iedereen zich kunnen identificeren. De overheid heeft dit wettelijk bepaald. Wij zijn dus verplicht ook van kinderen die ouder zijn dan drie maanden, een geldig identiteitsbewijs te controleren.

  • U kunt zich melden bij de inschrijfbalie. Bij de inschrijfbalie ontvangt u uw dagticket.

  • Nee. U kunt zich alleen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

  • Wij zijn wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw burgerservicenummer hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd.

  • Ja, ook voor een klinische opname meldt u zich bij de aanmeldzuil in de centrale hal. Daarna meldt u zich met uw dagticket bij de inschrijfbalie. Hier ontvangt u een polsbandje en wordt u verwezen of begeleid naar de afdeling voor de opname.

  • In de entreehal van het ziekenhuis is één van de aanmeldzuilen geschikt voor rolstoelgebruikers. Op de plaats van uw afspraak, meldt u zich nogmaals aan bij een aanmeldzuil. Het scherm van deze aanmeldzuil is vrij hoog. Vraag bij deze aanmeldzuil eventueel om hulp bij de balie van de polikliniek. Wij helpen u graag.

  • Als u uw dagticket bent kwijtgeraakt, kunt zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuilen in de centrale hal. Een nieuw dagticket wordt dan geprint.

  • Het dagticket is de hele dag geldig. Het is belangrijk om uw dagticket te bewaren zo lang u in ons ziekenhuis bent. Het kan namelijk zo zijn dat u uw ticket later die dag in het ziekenhuis nog nodig heeft om bijvoorbeeld bloed te laten prikken. Zodra u het Ikazia Ziekenhuis verlaat, kunt u uw dagticket weggooien.

  • Er is altijd een Ikazia-medewerker, gastvrouw of gastheer in de buurt om u te helpen.

  • U moet onder andere langs de inschrijfbalie als:
    - U voor het eerst als patiënt in ons ziekenhuis komt;
    - U geen geldig identiteitsbewijs heeft;
    - De zuil uw identiteitsbewijs niet herkent;
    - U op de zuil aangeeft dat uw huisarts- en apotheekgegevens niet kloppen;
    - Wanneer uw verzekeringsgegevens niet kloppen of u niet verzekerd blijkt te zijn.

    De medewerker van de inschrijfbalie controleert uw gegevens. Als het nodig is vult de medewerker uw gegevens aan of corrigeert ze. Is alles in orde? Dan krijgt u van de medewerker van de inschrijfbalie een ticket met uw afspraken van de dag.

  • Met behulp van de aanmeldzuil registreert het Ikazia ziekenhuis uw BSN-nummer, uw NAW-gegevens, geboortedatum, verzekeringsgegevens, uw pasfoto, het nummer van uw identiteitsbewijs en uw huisartsgegevens. Daarnaast nemen wij, als u daar op de aanmeldzuil toestemming voor geeft, de foto van uw identiteitsbewijs over als patiëntenfoto. Deze gegevens komen in uw elektronische patiëntendossier te staan. Wij slaan uw identiteitsbewijs niet op.

  • Nee. Wij maken geen kopie van uw identiteitsbewijs.

  • Op www.ikazia.nl/privacy vindt u onze privacyverklaring en de contactgegevens van de Functionaris Gegevensbescherming. Vragen met betrekking tot privacy kunt u ook per e-mail stellen, door een e-mail te sturen naar privacy@ikazia.nl.


  • Op www.ikazia.nl/nieuws/aanmeldzuilen vindt u meer informatie. U kunt daar een filmpje bekijken waarin het aanmelden via de aanmeldzuilen duidelijk wordt uitgelegd. Ook vindt u daar een folder over het gebruik van de aanmeldzuilen.

  • Als u moeite heeft met de Nederlandse taal, zorg dan dat u deze veelgestelde vragen leest met iemand die de informatie voor u vertaalt of uitlegt.

    Do you speak Dutch poorly or not at all?
    This brochure contains information that is important for you. If you have difficulty understanding Dutch, please read this brochure with someone who can translate or explain the information to you.

    Czy Państwa znajomość języka niderlandzkiego jest żadna lub słaba?
    Informacje zawarte w tym folderze są ważne dla Państwa. Jeśli język niderlandzki sprawia Państwu trudność, postarajcie się przeczytać informacje zawarte w tym folderze z kimś, kto może Państwu je przetłumaczyć lub objaśnić.

    Hollandaca dilini hiç konuşamıyor musunuz veya kötü mü konuşuyorsunuz?
    Bu broşürdeki bilgi sizin için önemlidir. Hollandaca dilinde zorlanıyorsanız, bu broşürü, size tercüme edecek ya da açıklayacak biriyle birlikte okuyun.

    إذا كنتم لا تتحدثون اللغة الهولندية أو تتحدثونها بشكل سيء
    إن المعلومات الموجودة في هذا المنشور مهمة بالنسبة لكم. إذا كانت لديكم صعوبة في اللغة الهولندية، فاحرصوا
    عندئذ على قراءة هذا المنشور مع شخص يترجم المعلومات أو يشرحها لكم.