Nazorg

Nazorg

Maag-Darm-Lever Centrum

Geachte meneer, mevrouw,

U heeft vandaag een onderzoek op het MDL-centrum gehad.

    Er zijn geen verrichtingen gedaan

    Er zijn één of meerdere poliepen verwijderd

    Er zijn biopten (stukjes weefsel) afgenomen voor verder onderzoek

    Anders, namelijk:…………………………………………………................................................................

Indien er weefsel is verwijderd tijdens de endoscopie, wordt dit naar het laboratorium gestuurd voor onderzoek. De uitslag is na 1 week bekend.

U bespreekt de uitslag van de endoscopie:

    Met uw huisarts. U maakt hiervoor zelf een afspraak bij de huisarts

    Met uw specialist. Deze afspraak is al gepland of u maakt hiervoor zelf een afspraak op de polikliniek

    Wij hebben een (bel) afspraak voor u gemaakt. Zie e-mail of brief.

    Controle scopie over ....... jaar.

Wij nemen u op in ons oproepsysteem, maar kunnen niet garanderen dat u daadwerkelijk een oproep ontvangt. Zorg ervoor dat uw contactgegevens correct zijn in ons systeem. Indien u geen oproep ontvangt, is het belangrijk dat u zelf het initiatief neemt om een afspraak te maken.

    Anders, namelijk: .....................................................

Gebruik van bloedverdunners

    Niet van toepassing of heeft bloedverdunners niet gestopt

    U kunt vandaag weer starten met het gebruik van de bloedverdunners

    U kunt de bloedverdunner hervatten op: ...........................................................

    U bent onder behandeling bij de trombosedienst. Neem zo spoedig mogelijk (vandaag of uiterlijk morgen) contact met hen op.

Diabetes mellitus/suikerziekte

    Nee

    Ja: tablet ☐ insuline

Opmerkingen:
………………………………………………………………..............................................................................................

Roesje

Het onderzoek vindt vaak plaats onder een roesje.

Let op: deze medicijnen kunnen uw reactie- en inschattingsvermogen verminderen!

De 1e 24 uur na het onderzoek mag u:

  • Geen alcoholische dranken gebruiken.
  • Geen belangrijke beslissingen nemen.
  • Niet actief deelnemen aan het verkeer.
  • Geen gevaarlijke machines bedienen.

Na het onderzoek

Veel mensen ervaren na een endoscopie nog enige tijd klachten, zoals buikpijn, darmkrampen, een opgeblazen gevoel of winderigheid. Dit is normaal en verdwijnt meestal binnen enkele dagen.

Na een coloscopie (darmonderzoek) kunt u bovendien tot enkele dagen na het onderzoek nog een kleine hoeveelheid bloed of vocht verliezen via de anus.

Neem direct contact met ons op bij een van de volgende klachten:

  • Ernstige buikpijn
  • Hevig bloedverlies uit de anus of zwarte, teerachtige ontlasting
  • Koorts boven de 38,5 °C

Bel ons op het onderstaande telefoonnummer en vermeld dat u recent een onderzoek bij ons heeft ondergaan.

Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 08.15 tot 16.30 uur via:

T: 010 297 53 74

Buiten deze tijden kunt u contact opnemen met de afdeling Spoedeisende Hulp via:

T: 010 297 53 00

Met vriendelijke groet, Medewerkers Maag-Darm- Levercentrum

Gegevens contactpersoon:...........................................................................