Spoed Eisende Hulp (SEH)

Spoed Eisende Hulp (SEH)

Spoedeisende Hulp (SEH)

Afdeling Spoedeisende hulp

In deze folder staat algemene informatie over de afdeling Spoed Eisende Hulp (SEH) van het Ikazia Ziekenhuis.

Leest u deze informatie zorgvuldig. Aanvullingen en/of wijzigingen op deze algemene informatie, die voor u van belang zijn, worden altijd door de dienstdoende arts of SEH-verpleegkundige aan u verteld.

Algemeen

De afdeling SEH is 7 dagen per week, 24 uur per dag geopend voor iedereen die spoedeisende hulp nodig heeft. Dit zijn niet alleen patiënten die na een ongeval gezien en behandeld worden, maar ook patiënten die acuut ernstig ziek zijn geworden.

U kunt direct in het ziekenhuis terecht, zorg er wel voor dat u eerst heeft gebeld voor advies met medewerkers van de afdeling SEH,

T 010-297 53 00. Of bel met uw huisarts of het alarmnummer 112.

Huisarts

Het bezoek aan de SEH van het ziekenhuis gaat af van uw eigen risico van uw zorgverzekering. Als u een zorgverzekering afsluit heeft u altijd te maken met het verplicht eigen risico.

De basisverzekering heeft namelijk voor iedereen een verplicht eigen risico per verzekerde. Wilt u meer weten over de hoogte van dit eigen risico, informeer dan bij één van onze medewerkers.

Is uw situatie niet levensbedreigend? Ga dan eerst naar de huisarts of een huisartsenpost. Dit bezoek gaat namelijk nooit ten koste van het eigen risico.

De huisarts kan u daarna altijd nog doorverwijzen naar het ziekenhuis. De kosten voor zorg aan kinderen (onder 18 jaar) bij de spoedeisende hulp valt nooit onder het verplicht eigen risico.

Agressie op de SEH

Het kan gebeuren dat u misschien wat langer moet wachten in de wachtruimte bij de SEH. Het is mogelijk dat onder invloed van angst,
pijn en onzekerheid het wachten tot verhoogde stress of agressiviteit leidt.

Patiënten of begeleiders die zich agressief opstellen en niet tot kalmte kunnen komen, worden door de beveiliging of door de politie uit het ziekenhuis verwijderd en de toegang ontzegd.

Bacteriën

Bij inschrijving, of bij inschrijving door de ambulance op de kamer, worden u diverse vragen gesteld die te maken hebben met eventueel besmettingsgevaar.

Iedereen draagt bacteriën met zich mee, die

meestal onschadelijk zijn. Sommige bacteriën zijn echter schadelijk. Het Ikazia Ziekenhuis neemt maatregelen om te voorkomen dat een dergelijke bacterie zich in het ziekenhuis kan verspreiden.

Om na te gaan of u deze bacterie mogelijk bij u draagt, stellen wij u deze vragen.

Kunt u alle onderstaande vragen met ‘nee’ beantwoorden?

Wilt u meer weten over de MRSA bacterie? Dan verwijzen wij u graag naar de folder ‘MRSA’.

Aankomst

Bij aankomst meldt u zich bij de receptie. Als de receptioniste of secretaresse van de SEH u digitaal heeft ingeschreven, wordt u ontvangen door de triageverpleegkundige.

Deze stelt u een aantal vragen, voert een algemeen onderzoek uit en bepaalt aan de hand van vooraf vastgestelde normen uw kleurcode voor behandeling.

Op de afdeling SEH wordt gewerkt volgens het Manchester Triage Systeem. Met dit systeem wordt onnodig wachten voorkomen en kan er direct hulp geboden worden aan wie het nodig heeft.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van kleurcodes die corresponderen met tijden.

Rood

Acuut

U wordt meteen geholpen.

Oranje

Zeer urgent

U wordt binnen 10 minuten geholpen.

Geel

Urgent

Het streven is u binnen één uur te helpen.

Groen

Standaard

Het streven is u binnen twee uur te helpen.

Blauw

Niet- urgent

Het streven is u binnen vier uur te helpen.


Een kleurcode geeft aan hoe dringend uw situatie is. Deze kleuren worden gebruikt zodat alle patiënten met spoedeisende klachten worden geholpen binnen de daarvoor gestelde tijd.

De volgorde van de behandeling van patiënten wordt voornamelijk bepaald door de urgentie van de klachten en niet door de volgorde van binnenkomst. De urgentie van uw klachten bepaalt dus met name uw wachttijd.

Als u aan de beurt bent, haalt een verpleegkundige u op. Meestal is er eerst onderzoek nodig om te kijken wat er precies aan de hand is. Dit kan een lichamelijk onderzoek zijn, maar bijvoorbeeld ook een bloedonderzoek of röntgenonderzoek.

Tijdens de bloedafname, kunnen er mogelijk extra bloedbuizen worden afgenomen voor onderzoek in een later stadium. De uitslagen van deze onderzoeken kunnen soms tot wel twee uur duren. Het kan zijn dat u deze tijd moet wachten in de wachtkamer.

Andere factoren die de wachttijd kunnen beïnvloeden, zijn:

  • De beschikbaarheid van de behandelkamer die voor uw behandeling nodig is.

  • De beschikbaarheid van onderzoeksafdelingen, bijv. röntgen.

  • De uitslagen van bloedonderzoeken; het duurt minimaal één uur voordat die binnen zijn.

  • Er is advies nodig van een andere arts. Deze werkt vaak op een andere afdeling en is daardoor niet altijd direct beschikbaar.

Wij helpen u zo goed en zo snel mogelijk. Net als de andere 80 tot 115 patiënten die hier dagelijks komen.

Een kwart van deze personen komen met de ambulance binnen. Het kan dus erg druk zijn op de SEH, terwijl dit in de wachtkamer niet altijd te zien is.

Vervolgens krijgt u een plaats toegewezen. In principe mogen één tot twee begeleiders mee in de behandelkamer.

In verband met een eventuele behandeling of opname vragen wij u niets te eten of te drinken gedurende de tijd dat u wacht, tenzij de triageverpleegkundige hiervoor toestemming heeft gegeven.

Patientenidentificatie

Het is belangrijk dat u tijdens uw behandeling de juiste medicijnen, onderzoeken, behandeling en voeding krijgt. Dit controleren wij zorgvuldig.

Daarom krijgt u bij binnenkomst op de SEH een polsbandje om. Daarop staan uw naam, geslacht, geboortedatum, patiëntnummer en een barcode. Zo weten we steeds wie u bent.

Werkwijze en gemiddelde wachttijd

Het Ikazia Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Daarom kunt u naast de artsen en specialisten, ook te maken krijgen met co-assistenten, arts-assistenten (wel en niet in opleiding tot specialist), huisartsen in opleiding, leerling spoedeisende hulp verpleegkundigen en stagiaires. Het kan daarom gebeuren dat u door meerdere personen wordt onderzocht en behandeld.

Buiten kantoortijden zijn veel specialisten bereikbaar, maar niet altijd aanwezig binnen het ziekenhuis. De artsen op de afdeling SEH zullen voor uw behandeling vaak overleggen met deze specialisten.

Pijnbestrijding

Pijnklachten worden als dat kan zo snel mogelijk bestreden. De arts of verpleegkundige vraagt u hoeveel pijn u heeft en beslist wat daar aan gedaan kan worden.

U kunt medicijnen tegen de pijn krijgen, maar bijvoorbeeld ook een mitella of een coldpack om te koelen.


Gastvrouw/heer

Op onze afdeling is er doordeweeks overdag een gastvrouw/heer aanwezig.

Zij kunnen een praatje met u en uw naasten maken, u mogelijk wat op uw gemak stellen en u (als uw situatie dit toelaat) en uw naasten koffie of thee geven.

Fotograferen en filmen

Wij hebben er begrip voor dat u misschien graag een foto en/of filmpje maakt.

Wij willen u wel vragen om, in verband met privacy, onze zorgmedewerkers niet in beeld te brengen. Hartelijk dank voor uw medewerking.

Naar huis

Als u naar huis gaat, kan het zijn dat een afspraak voor u wordt gemaakt voor controle op de polikliniek.

Heeft u geen begeleider die u naar huis kan brengen?

Dan kan de baliemedewerker een taxi voor u bellen. De kosten voor de taxi zijn voor uw eigen rekening.

Heeft u een Trevel pas?

Vraag de baliemedewerker om een (rolstoel) taxi voor u te bestellen.

Bent u met de ambulance naar de SEH gebracht?

Dan kan het zijn dat u geen indicatie krijgt om ook met de ambulance terug te gaan naar huis. U moet dan zelf vervoer regelen.

Ziekenhuisopname

Afhankelijk van de situatie kan de dienstdoende arts adviseren u op te nemen in het ziekenhuis. U ontvangt dan de opname folder.

Een verpleegkundige van de afdeling waar u wordt opgenomen komt u ophalen bij de afdeling SEH.

Weer thuis

Krijgt u opnieuw klachten en heeft u geen vervolgafspraak op de polikliniek? Dan kunt u contact opnemen met uw eigen huisarts.

Heeft u wel een vervolgafspraak meegekregen, neem dan contact op met de desbetreffende polikliniek als u opnieuw klachten krijgt.

Belangrijke telefoonnummers:

Algemeen nummer Ikazia Ziekenhuis

T 010 – 297 5000

Spoedeisende Hulp (SEH)

T 010 – 297 5300

Huisartsenpost Rotterdam Zuid

T 010 - 290 8888

(ma t/m vr na 17.00 uur + weekend).

Huisartsenpost Hillevliet

T 010 - 763 4911

(ma t/m vr van 17.00 uur tot 23.00 uur + weekend 9.00 uur – 23.00 uur).

Huisartsenpost ’t Hellegat (Klaaswaal)

T 0186 - 576 660

(ma t/m vr na 17.00 uur + weekend).

Tandartsenpost Erasmus MC

T 010 – 455 2155

(24/7)

www.ikazia.nl