Welkom op de kinderafdeling

Welkom op de kinderafdeling

Welkom op de kinderafdeling

In deze folder leest u informatie over de kinderafdeling van het Ikazia ziekenhuis. De kinderafdeling afdeling vindt u op de tweede verdieping in het D-gedeelte van het ziekenhuis. Vanaf de ingang kunt u de blauwe bordjes met de flamingo volgen om op de afdeling te komen.

In deze folder leest u over:

  • De zorg, rechten en plichten;

  • Praktische zaken;

  • Wie werken er op de afdeling.

Gezinsgerichte zorg

In het Moeder en Kind Centrum van het Ikazia Ziekenhuis werken wij gezinsgericht. Voor het beter worden en de ontwikkeling van uw kind is het belangrijk in het ziekenhuis veel samen te zijn, net zoals thuis. Daarom kunt u als ouder of verzorger dag en nacht bij uw kind zijn. Dit geeft uw kind vertrouwen en troost. Uw kind heeft zo minder last van stress.

De gezinssuite is zo ingericht dat er één persoon kan blijven slapen op het logeerbed. Voor de veiligheid mag uw kind niet bij u in bed slapen.

Rechten en plichten

Zowel de medewerkers van het ziekenhuis als onze bezoekers en patiënten hebben rechten en plichten waar we ons aan moeten houden. Het gaat hier om huishoudelijke zaken, privacyregels en gedragsnormen. Informatie hierover vindt u op onze algemene website: https://www.ikazia.nl/algemene-informatie/rechten-en-plichten.

Informatie & toestemming

In de Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst (WGBO) staat ook een aantal rechten en plichten beschreven. Een van die rechten is het recht op volledige informatie. De (kinder)artsen/-verpleegkundigen bespreken iedere dag met u hoe het gaat met uw kind en welke zorg nodig is. Zo blijft u betrokken en weet u waar u toestemming voor geeft. Is uw kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan beslist het kind samen met de ouder(s) over de behandeling en is ook zijn of haar toestemming nodig. Kinderen vanaf 16 jaar hebben het recht zelf te beslissen over hun behandeling en zullen in de meeste gevallen niet op de kinderafdeling liggen.

U vindt alles over het recht het op informatie en toestemming van ouder en kind op de website www.jadokterneedokter.nl.

In het patiëntendossier worden alle medische gegevens en behandelingen van uw kind geregistreerd. Dit dossier is in beheer van de verpleging, maar u heeft het recht het dossier in te zien. Inlichtingen over uw kind en behandeling worden alleen aan de gezaghebbende ouders/verzorgers verstrekt.

Persoonsgerichte zorg

Met persoonsgerichte zorg wordt bedoeld, dat wij proberen onze zorg aan te passen aan de persoonlijke omstandigheden en behoeften van onze patiënten. Dit doen we, onder meer, door u altijd te betrekken bij het behandel- en zorgtraject van uw kind. Dat begint met dat wij u voor iedere handeling standaard vragen of we de juiste patiënt voor ons hebben en gaat door in het uitvragen van uw persoonlijke wensen en het samen overleggen over hoe de behandeling verloopt. U mag meebeslissen, hoe uw kind behandeld wordt. U kunt altijd vragen om meer uitleg of informatie als iets u niet duidelijk is. Bent u ergens niet (helemaal) tevreden of gerust over? Laat het ons weten, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Vragenlijst voeding bij opname

De juiste voeding is heel belangrijk voor de behandeling en het beter worden van uw kind. Soms is een tekort aan voedingsstoffen (ondervoeding) niet direct zichtbaar. Daarom vullen wij bij opname voor ieder kind (ouder dan 28 dagen) een voedingslijst in, om te kijken of een extra voedingsplan nodig is.

Medicijnen

Gebruikt uw kind thuis medicijnen? Dan is het is belangrijk dat wij het complete overzicht hebben. Bij de opname van uw kind, wordt dit met u doorgenomen door een medewerker van de ziekenhuisapotheek.

Bijhouden van pijn

De verpleegkundige onderzoekt iedere dag op meerdere momenten hoeveel pijn uw kind ervaart. Dit kan met verschillende pijnregistratie-instrumenten gebeuren, zoals o.a. de NRS (een numerieke score), de VAS (een gezichtjes score) of de Comfort(neo)scale (een observatie lijst). Zo proberen wij het voor uw kind goed in de gaten te houden en kunnen, als het nodig is, met u overleggen hoe we de pijn kunnen verzachten.

Hygiëne

Iedere dag wordt de kamer schoongemaakt, dit gebeurt vaak in de morgen vanaf 08:00 uur. Wij vragen u dan ook om de kamer netjes te houden, en de logeerbedden op te klappen zodat goede schoonmaak mogelijk is.

Als uw kind in isolatie wordt verpleegd (bijvoorbeeld wanneer uw kind mogelijk besmettelijk is door een infectie), gelden er strikte hygiëneregels:

Uw kind mag de kamer niet verlaten. Ouders wordt ook verzocht de kamer zo min mogelijk te verlaten. Als u de afdeling af gaat, verlaat het ziekenhuis dan zo snel mogelijk. Er wordt van u verwacht dat u de hygiëne maatregelen toepast zoals die voorgeschreven staan. Het bezoek (kinderen) mag niet op de gang (spelen). De verpleging en artsen trekken een geel schort en handschoenen en als dit nodig is een mondmasker, spatbril en of muts aan wanneer zij de kamer van uw kind binnenkomen.

Ontslag

Wij proberen u zo vroeg mogelijk te te laten weten wanneer uw kind naar huis mag. Wij proberen het ontslag in de ochtend te laten plaatsvinden. Voor het ontslag heeft u een afsluitend gesprek met de verpleegkundige over het verblijf van uw kind op onze afdeling. De arts-assistent en/of de verpleegkundige bespreken ook de voeding, de medicijnen en de leefregels voor thuis met u.

De afdelingssecretaresse maakt een controleafspraak voor uw kind op de polikliniek van ons ziekenhuis; uw huisarts wordt van het ontslag op de hoogte gebracht. U krijgt eventueel een overdrachtsformulier mee voor de verpleegkundige van het consultatiebureau of de thuiszorg.

Wilt u ons vertellen hoe u de opname en onze zorg ervaren heeft? Wij stellen het erg op prijs als u de enquête voor ons Patiënt Tevredenheid Onderzoek (PTO) wilt invullen. Daarmee helpt u ons de zorg te verbeteren. De enquête krijgt u van ons op papier of kunt u online invullen: www.ikazia.nl/PTO

Klachten

Mocht het gebeuren dat u niet tevreden bent over de gang van zaken, laat ons dat dan alstublieft weten. We weten dat we veel kunnen leren van ervaringen van patiënten. Zijn er onduidelijkheden, problemen of klachten, dan kunt u deze natuurlijk bespreken met degene die het betreft. Wilt u dit liever niet, dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Zij kan bijvoorbeeld een bemiddelende rol vervullen tussen u en de hulpverlener en u adviseren en ondersteunen. Meer informatie hierover vindt u op: https://www.ikazia.nl/algemene-informatie/klachtenfunctionaris

Hoe werkt het op afdeling

Gezinssuite

In de suite staat een bed, hoog-hekken-bedje, of een wiegje voor uw kind en een logeerbed voor de ouder/verzorger. En per kind 1 nachtkastje. In het nachtkastje ligt een afstandsbediening voor de TV en een Bijbel.

Wij zorgen voor:

  • linnengoed (bedlaken en handdoeken) voor u en uw kind;

  • luiers, billendoekjes, zeep;

  • als het nodig is babyvoeding en/ of spullen om te kolven

U neemt zelf mee:

  • kleding en toiletspullen voor u en uw kind;

  • indien nodig: eigen fles, fopspeen en (schone) knuffel voor uw kind;

Het kinderbadje in de suite lijkt op een wastafel. Wij willen u vriendelijk verzoeken om het badje schoon te houden. Het is niet bedoeld voor handen wassen, of om drank of etenswaren in weg te spoelen.

In de kamer staat een afsluitbare kast. Hierin kunt u persoonlijke spullen opbergen. Op de kast staat hoe u deze op slot kunt doen. In deze kast kunt u ook het beddengoed van het logeerbed opbergen overdag.

Als u op de bel drukt in de kamer, op de rode knop bij het bed of wanneer u aan het rode touw in de badkamer trekt, komt de verpleegkundige om u te helpen.

Bezoek

Bezoek is welkom van 8-20 uur in overleg met ouders. Bij kinderen in isolatie mogen naast volwassenen alleen broertjes en zusjes op bezoek komen.

Eten en drinken

Het eten voor het kind en één ouder worden verzorgd op de gezinssuite. De ouder die blijft slapen krijgt al het eten zoals ontbijt, lunch en avondeten van het ziekenhuis. Blijft u niet slapen of wilt u als tweede ouder ook gebruik maken van het warme eten in het ziekenhuis? Dan kunt u een voucher kopen bij koffiecorner Vermaat in de centrale hal. Geef vóór 12 uur aan de voedingsassistente door dat u voor een extra persoon eten wilt bestellen, betaal dan meteen met de voucher. Neemt u voor uw kind eten van thuis mee, overleg dan even met de verpleegkundige. Meegebracht eten van thuis kan in de koelkast op de gezinssuite of de koelkast van de ouderkamer bewaard worden; plak er dan wel een sticker met naam en datum op. Denk bij het ontslag eraan om het eten en drinken dat hier staat mee te nemen of weg te gooien. In de ouderkamer staat ook een magnetron waarin eten opgewarmd kan worden en hier kunt u koffie of thee halen (als uw kind niet in isolatie wordt verpleegd).

Ouderlounge

Naast kamer 5 vindt u een ouderkamer, waar u kunt zitten met uw partner of uw bezoek als u even niet op de kamer wilt of kunt zijn vanwege de rusttijd van uw kind.

Veiligheid

Het is belangrijk dat uw verblijf in het ziekenhuis niet alleen goed, maar vooral ook veilig verloopt. Daarom vragen wij u het volgende:

  • Wij gaan er vanuit dat u aanwezig bent bij uw kind tijdens de opname, tenzij anders afgesproken. Als u door omstandigheden toch uw kind alleen moet laten, doe dit dan in overleg met de verpleging.

  • Zet de zijhekken van het bed van uw kind helemaal omhoog wanneer uw kind in het bed ligt en u niet naast hem/haar staat.

  • Laat uw kind niet alleen op het aankleedkussen liggen.

  • Zet geen speelgoed in het bed waar uw kind op kan klimmen.

  • Laat uw kind niet op blote voeten of sokken lopen.

  • Laat uw kind niet met medische apparatuur spelen.

De kinderafdeling is een gesloten afdeling, u krijgt een pasje te leen zodat u tijdens de opname zelf de deuren kunt openen. Het bezoek kan aanbellen en via de intercom aangeven voor wie ze komen. Bezoek in afwezigheid van ouders/verzorgers is niet mogelijk, tenzij dit van te voren besproken is met verpleging. Iedere patiënt krijgt bij opname een polsbandje met daarop zijn of haar naam, geboortedatum en de afdeling.

Voor de veiligheid van uw kind, uzelf en het personeel maakt het ziekenhuis gebruik van beveiligingsmedewerkers en camerabewaking. Er zijn gedragsregels m.b.t. agressie en ander ongewenst gedrag. Kijk hiervoor op de website van Ikazia: https://www.ikazia.nl/in-het-ziekenhuis/veilig-in-ikazia

Koffiecorner

De koffiecorner ‘Vermaat’ vindt u in de centrale hal van het ziekenhuis. Patiënten en bezoekers zijn hier van harte welkom voor koffie, thee, broodjes en cadeautjes. De Vermaatgroep biedt ook Roomservice aan.

De openingstijden van de koffiecorner zijn:

  • maandag t/m vrijdag van 08.00-19.00 uur;

  • zaterdag en zondag van 14.30 -19.00 uur.

Parkeergarage Q-park

Rondom het ziekenhuis en in de parkeergarage is het betaald parkeren. U kunt voor €30,- een weekkaart kopen bij de parkeerautomaat. Voor halen en brengen is er een ‘kiss and ride’ op het voorterrein, achter de slagbomen, waar maximaal 15 minuten gebruik van gemaakt mag worden.

Roken

Het Ikazia en het ziekenhuisterrein is een rookvrije zone. Met ingang van 7 januari 2019 mogen patiënten, bezoekers, medewerkers, passanten en leveranciers in de rookvrije zone niet meer roken. Buiten het ziekenhuis is het rookvrije gebied te herkennen aan de blauwe lijnen en de borden en tegels met het logo van de ‘Rookvrije Generatie’. Hiermee geven we aan waar de rookvrije zone begint en eindigt. Personen die zich niet houden aan het rookbeleid worden hierop aangesproken. Indien, ondanks waarschuwingen, het rookgedrag niet wordt aangepast kan de beveiliging maatregelen treffen.

Mobiel bellen

Wij verzoeken u vriendelijk om niet te telefoneren als er een arts of verpleegkundige op de kamer is. Daarnaast zijn er regels over de privacy met betrekking tot het maken en gebruiken van audio- en filmmateriaal binnen het ziekenhuis. Voor meer informatie zie: https://www.ikazia.nl/in-het-ziekenhuis/veilig-in-ikazia

Overige informatie

Voor overige informatie over faciliteiten, zoals de OV-chipkaart oplader, het stiltecentrum, de kapper, rolstoelen, de shuttle service ed., maar ook voor veel andere belangrijke informatie kunt u terecht op onze website: https://www.ikazia.nl

Postbezorging en telefonische bereikbaarheid

Binnengekomen post wordt in het ziekenhuis dagelijks verspreid. Het is belangrijk dat de adressering er als volgt uitziet:

Ikazia Ziekenhuis

Voornaam en achternaam van uw kind

Kinderafdeling 2D

Montessoriweg 1

3083 AN Rotterdam

Telefonisch zijn wij bereikbaar op nummer: 010 - 290 2350

Wie werken er op de afdeling?

De behandelaars en zorgverleners

Op de kinderafdeling werken kinderartsen en (kinder)verpleegkundigen. Zij zijn gespecialiseerd in het behandelen en verzorgen van kinderen van nul tot zestien jaar. Een kinderarts is de hoofdbehandelaar van uw kind en eindverantwoordelijk voor de medische zorg. De kinderverpleegkundige kunt u herkennen aan de blauwe mouwen en het girafje op het uniform.

Verpleegkundig specialisten ondersteunen kinderartsen in hun werk. Dit zijn kinderverpleegkundigen die zich verder gespecialiseerd hebben om taken van de kinderarts over te kunnen nemen. Zij hebben dagelijks overleg met de kinderartsen.

Er werken ook Medisch Pedagogisch Zorgverleners. Zij geven het gezin advies en begeleiding tijdens de ziekenhuisopname. Hun doel is het voorkomen en wegnemen van stress en angst bij het kind. Een belangrijke taak van de medisch pedagogisch zorgverlener is om kinderen en hun ouders te begeleiden bij en voor te bereiden op operaties en onderzoeken. Daarnaast bieden medisch pedagogisch zorgverleners informatie, begeleiding, coaching en een luisterend oor aan ouders en/of verzorgers in algemene zin. Zij bieden nazorg en mogelijkheid om poliklinisch verder begeleid te worden na ontslag. U herkent ze aan het roze jasje.

Het Ikazia ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat er ook specialisten, zaalartsen, huisartsen en verpleegkundigen ‘in opleiding’ werkzaam zijn. Zij werken dan onder supervisie van een afgestudeerde collega.

Alle kinderen die met medicijnen voor de longen in het Ikazia zijn opgenomen, worden door de Longverpleegkundige bezocht. Deze verpleegkundige geeft u uitleg over de ziekte, de medicatie en de ademhaling.

Cliniclowns

Regelmatig komen de Cliniclowns langs. Een verblijf in het ziekenhuis is erg spannend. De Cliniclowns zorgen ervoor dat de kinderen even alles vergeten. De Cliniclowns spelen op een vrijblijvende manier in op het gedrag van uw kind.

Zorg- en voedingsassistenden

Deze collega’s ondersteunen het verpleegkundig team met onderandere opruimen, schoonmaken en kamers bijvullen. Daarnaast verzorgen ze uw maaltijden en het drinken.

Maatschappelijk werker

De maatschappelijk werker gaat in op uw praktische vragen rondom thuiszorg, financiële zaken of andere dingen die u bezig kunnen houden. Ook is zij specifiek opgeleid om u te helpen om de soms plotselinge opname in het ziekenhuis met de bijkomende ervaringen en emoties te helpen verwerken. Als u wilt, maken wij een afspraak voor u.

Geestelijke verzorging

Een opname kan veel emoties en vragen oproepen. Hoe kan ik mijn emoties verwerken? Welke beslissingen moet ik nemen? Waar vind ik kracht om verder te gaan? Wellicht wilt u gewoon eens uw hart luchten. Een vertrouwelijk gesprek kan dan tot steun zijn. Daarvoor kunt u een beroep doen op de geestelijk verzorgers van het Ikazia Ziekenhuis. De medewerkers op de afdeling kunnen u hierover informeren. Uw eigen voorganger is ook van harte welkom. U kunt ook gebruik maken van het Stiltecentrum de 1e etage.

Mist u informatie of heeft u vragen? Vraag er gerust naar bij uw zorgverleners.