Welkom op de polikliniek

Welkom op de polikliniek

Welkom op de polikliniek

Welkom

U bent door uw huisarts of andere specialist verwezen naar het Ikazia Ziekenhuis voor een onderzoek of bezoek aan een specialist. In deze folder geven wij u informatie hoe u zich kunt voorbereiden op uw bezoek.

Een afspraak maken

U kunt via de telefoon een afspraak maken met de polikliniek waarnaar u bent verwezen. De poliklinieken zijn bereikbaar op werkdagen van 08.15-16.30 uur. Alle telefoonnummers kunt u vinden op onze website: www.ikazia.nl.

Voordat u een afspraak kunt maken op de polikliniek heeft u een verwijsbrief van de huisarts, tandarts, verloskundige of een andere verwijzer nodig. Dit is vastgesteld op basis van de landelijke wet- en regelgeving. Zonder deze verwijsbrief kunt u geen afspraak maken omdat uw behandeling dan niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar.

Na uw bezoek op de polikliniek wordt er met u besproken wat de vervolgbehandeling is.

Eerste keer op de polikliniek?

Bent u voor het eerst in ons ziekenhuis? Komt u dan op tijd! U kunt dan eerst naar de receptie in de centrale hal om u in te schrijven.

Veranderen uw gegevens?

Bent u verhuisd, heeft u een andere zorgverzekeraar of zijn er andere gegevens gewijzigd? Kom ook dan op tijd. U kunt dan eerst naar de receptie in de centrale hal om uw gegevens te wijzigen.

Waar kan ik de polikliniek vinden?

Alle poliklinieken hebben een routenummer. Dit routenummer staat op bordjes in het ziekenhuis aangegeven. Mocht u het toch niet kunnen vinden dan zijn er in de centrale hal altijd vrijwilligers te vinden die u kunnen helpen.

Wat neemt u mee?

Neemt u onderstaande mee bij uw bezoek aan het ziekenhuis.

  • Geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart, paspoort, rijbewijs of vreemdelingendocument);

  • Geldig verzekeringsbewijs of pasje;

  • Verwijsbrief van de huisarts, tandarts, verloskundige, specialist of een andere verwijzer;

  • Actueel overzicht van de medicijnen die u gebruikt;

  • Uw keuringspapieren als u voor een keuring komt;

  • Trek schoenen aan die u makkelijk aan en uit kunt doen;

  • Neem als u die heeft uw eigen wandelstok of rollator mee naar het ziekenhuis.

Let op: Kinderen, behalve pasgeborenen zijn ook verplicht een eigen legitimatiebewijs bij zich te hebben.

Bent u verhinderd?

Lukt het u niet om op uw afspraak te komen? Geeft u dit dan zo snel mogelijk door. De vrijgekomen plaats kan dan voor een andere patiënt gebruikt worden. Als u niet naar uw afspraak komt en u heeft deze ook niet 24 uur van tevoren afgezegd, dan brengt het Ikazia Ziekenhuis kosten in rekening. Uw verzekering vergoedt deze kosten niet. U ontvangt op uw huisadres een factuur van de gemaakte kosten.

Toestemmingsverklaring

Het kan zijn dat u gevraagd wordt een toestemmingsverklaring voor uw operatie of behandeling te tekenen.

Wat is een toestemmingsverklaring?

Met een toestemmingsverklaring bevestigt u dat u goed geïnformeerd bent over en toestemming geeft voor de behandeling en/of operatie voorgesteld door uw arts.

Waarom een toestemmingsverklaring?

Als u een operatie of behandeling moet ondergaan is het van belang dat u weet wat u kunt verwachten en dat u het daarmee eens bent. Bespreek daarom vóór de operatie en/of behandeling alle vragen of onzekerheden die u heeft met uw arts.

De arts zal u zo goed mogelijk proberen te informeren over;

  • uw aandoening en diagnose;

  • de behandeling en/of operatie;

  • de mogelijke risico’s;

  • de mogelijke gevolgen voor uw gezondheidstoestand.

De arts zal u regelmatig vragen of u alle informatie rond uw behandeling en/of operatie voldoende hebt begrepen. Stel uzelf de vraag of de voorlichting over uw behandeling en/of operatie voor u voldoende geweest is. Alleen dan kunt u achter de beslissing rond uw behandeling en/of operatie staan en uw toestemming hiervoor geven.

Wat moet ik weten?

Niet iedereen wil alle details over een behandeling of operatie weten. Wij raden u aan u goed te laten informeren zodat u en uw naasten weten wat u kunt verwachten.

Het is goed u te realiseren dat geen enkele arts het resultaat van een behandeling en/of operatie kan garanderen. Er zijn verschillende factoren die invloed kunnen hebben op de resultaten. Uw arts zal er wel alles aan doen om u zo goed mogelijk te informeren en voor te bereiden op uw behandeling en/of operatie zodat u weet wat u kunt verwachten.

Wat houdt een ‘opleidingsziekenhuis’ in?

Het Ikazia Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis voor de specialismen Anesthesiologie, Gynaecologie, Chirurgie (Heelkunde), Interne geneeskunde, Maag- Darm- en Leverziekten en Klinische psychologie.

Dit betekent dat u arts-assistenten, co-assistenten, physician assistants, verpleegkundig specialisten en verpleegkundigen in opleiding ontmoet tijdens uw behandeling. Het kan ook zijn dat een arts- assistent een deel van de behandeling uitvoert. Dit gebeurt altijd onder supervisie en in overleg met uw hoofdbehandelaar. Uw hoofdbehandelaar blijft verantwoordelijk voor uw diagnose, uw totale behandeling en voor de voortgang en regie van uw zorgproces.

Wie is mijn hoofdbehandelaar?

Dit is de arts die eindverantwoordelijk is voor uw diagnose, uw totale behandeling en voor de voortgang en regie van uw zorgproces. Vaak is dit de medisch specialist bij wie u op het spreekuur was op de polikliniek of onder wiens supervisie u bent beoordeeld op de polikliniek of de eerste hulp. Ook als u bent gezien door een van de specialisten in opleiding of andere artsen werkzaam in ons ziekenhuis dan zal altijd een van de medisch specialisten worden aangewezen als uw hoofdbehandelaar en daarmee eindverantwoordelijk zijn voor uw behandeling.

In de praktijk is de hoofdbehandelaar niet altijd degene die u behandelt. Dit kan elke dag een andere arts zijn, bijvoorbeeld de zaalarts. Ook kunnen de andere medische specialisten of specialisten in opleiding een deel van de behandeling uitvoeren, of buiten kantooruren de zorg waarnemen van uw hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar behoudt echter altijd de supervisie en blijft eindverantwoordelijk voor uw zorg. In sommige situaties kan het nodig zijn dat uw medisch specialist het hoofdbehandelaarschap overdraagt aan een andere medisch specialist vanwege zijn of haar specifieke deskundigheid. Heeft u hier vragen over stelt u deze dan gerust aan de arts die u behandelt.

Privacy

Als patiënt heeft u recht op bescherming van uw persoonlijke gegevens. U kunt ervan uitgaan dat alles wat u met de arts bespreekt vertrouwelijk is.

Uw dossier bevat gegevens over de onderzoeken / behandelingen die u ondergaat. Dit dossier wordt zorgvuldig bewaard. U heeft het recht uw dossier in te zien. Anderen dan diegenen die betrokken zijn bij uw behandeling, hebben zonder uw nadrukkelijke toestemming geen recht uw dossier in te zien.

In het kader van onderzoek, verpleging, behandeling en verzorging worden in ons ziekenhuis gegevens van u vastgelegd. De zorgvuldigheid van omgaan met deze gegevens is vastgelegd in een privacyreglement.

In dit reglement zijn onder andere het recht op inzage, correctie en vernietiging alsmede de bewaartermijn van de gegevens vastgelegd. Ook is vastgelegd dat geen gegevens aan derden worden verstrekt, tenzij een wettelijk voorschrift daartoe verplicht. Wanneer u van mening bent dat het ziekenhuis niet correct met uw gegevens omgaat, kunt u een klacht indienen. Het gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek is ook beschreven in het reglement. Zo mogen gegevens alleen dan voor deze doeleinden gebruikt worden, wanneer deze niet herleidbaar zijn tot een individueel persoon. Mocht het van wezenlijk belang zijn dat de gegevens wel herleidbaar zijn, dan moet er vooraf toestemming tot verstrekking worden gevraagd. De afdeling Hygiëne & Infectie Preventie verzamelt gegevens in het kader van infectieregistratie. Het regelement kunt u vinden op www.ikazia.nl

Kosten

Een afspraak of behandeling in het ziekenhuis is niet gratis. Vaak moet u eerst uw eigen risico zelf betalen. Daarna wordt de rest van de kosten vergoed door uw zorgverzekeraar.

Wilt u meer weten over de kosten in ons ziekenhuis? Kijk dan op onze website onder het kopje ‘Praktische info’. Vervolgens ziet u aan de linkerkant het kopje ‘Wat betaalt u?’.

www.ikazia.nl/praktische-info/wat-betaalt-u/wat-betaalt-u

Gedragsregels sociale media

Sociale media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en steeds meer mensen maken er gebruik van. Iedereen kan tegenwoordig filmpjes en foto’s online posten. In Ikazia willen wij graag kwalitatief goede en veilige zorg leveren. Onder veilige zorg valt voor ons ook het beschermen van de privacy van onze patiënten, bezoekers en medewerkers. Daarom vragen wij onze bezoekers en patiënten expliciet géén foto’s of filmpjes te plaatsen zonder toestemming van de mensen die erop staan.

Geestelijk verzorgers

De predikant is er voor iedereen, of u wel of niet gelovig bent. Als u prijs stelt op contact met de predikant, geeft u dat dan aan bij de doktersassistente. U kunt de predikant ook zelf bellen.

Mw. Drs. A.H. Tamminga, predikant

T 010 297 52 86

Via de dienst Geestelijke Verzorging van het Ikazia kan ook een beroep gedaan worden op

Mw. Drs. S. Sahin - Ozturk, zij is moslim geestelijk verzorger.

Bereikbaarheid en parkeren

Het Ikazia Ziekenhuis is met de bus en de metro (halte Zuidplein) goed te bereiken. Komt u met de auto dan kunt u op verschillende plekken betaald parkeren. U kunt parkeren in de parkeergarage van het Ziekenhuis, ingang Casimirstraat. U kunt hier met alle betaalmiddelen betalen. Ook zijn er parkeermogelijkheden aan de Montessoriweg, hier kunt u kentekenparkeren en betalen met uw pinpas en creditcard. U kunt ook parkeren in parkeergarage Zuidplein tegenover het Ziekenhuis, tegen het daar geldende tarief. Voor de bereikbaarheid van onze buitenpoliklinieken verwijzen wij u naar onze website: www.ikazia.nl

E-Kazia Shuttle

Vanaf de parkeergarage is er een haal- en brengservice naar de hoofdingang beschikbaar (E-Kazia Shuttle).

Patiënten en bezoekers kunnen hier kosteloos gebruik van maken. De E-Kazia Shuttle rijdt van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.30 uur. U kunt gewoon instappen. Deze gratis service wordt mogelijk gemaakt door vrijwilligers van ons ziekenhuis en gefinancierd door de Stichting tot Steun van het Ikazia. De vrijwilligers zijn herkenbaar aan het gele hesje.

Rolstoelen

Wanneer u naar het ziekenhuis komt kan een rolstoel soms uitkomst bieden. Het Ikazia Ziekenhuis heeft rolstoelen die u tijdens uw bezoek kunt lenen. U vindt ze op het voorterrein, tegenover de hoofdingang.

Voor het loskoppelen van de rolstoel heeft u een muntstuk van €1 nodig. Als u de rolstoel terugzet krijgt u het muntstuk terug.

Fietsenstalling

Op de fiets naar het Ikazia? Uw fiets kunt u parkeren in de fietsenstalling op het voorterrein, tegenover de hoofdingang.

Huisdieren/ SOHO

Huisdieren zijn niet toegestaan in het ziekenhuis. Voor de patiënt of bezoeker die afhankelijk is van een hulphond (dit is een hond met een sociale en/of therapeutische rol of een blindengeleidehond) is een apart beleid gemaakt. Als u als patiënt of bezoeker van ons ziekenhuis aangewezen bent op begeleiding van de blindengeleidehond of SOHO, neemt u dan vooraf contact op met de afdeling Receptie / Beveiliging, zij kunnen u vertellen wat er mogelijk is.

T 010 297 51 40

Wat moet ik doen als ik nog vragen heb?

Mocht u na het lezen van deze informatie nog vragen hebben, neemt u dan contact op met de polikliniek van de betreffende arts.