Contact Spoed

Menstruatie polikliniek (M-poli)

  • Wanneer de voorraad eicellen in de eierstokken afneemt, wordt er ook minder oestrogeen en progesteron aangemaakt. Dit is het begin van de overgang, ook wel menopauze genoemd. De menstruatie verandert en er kunnen typische overgangsklachten optreden. De periode nadat de menstruatie een jaar is uitgebleven en alles weer tot rust is gekomen, noemen we de postmenopauze. De gemiddelde leeftijd voor de overgang is in Nederland 51 jaar.

  • Door de afname en de uiteindelijke stop van aanmaak van oestrogeen vindt er een verandering in de menstruatie en/of afname van het bloedverlies plaats. 

    Andere veel voorkomende klachten zijn:

    • opvliegers
    • nachtelijk transpireren
    • slaapeloosheid
    • vermoeidheid
    • droge huid en slijmvliezen
    • verandering van sexuele beleving
    • psychische/emotionele klachten

    Sommige vrouwen hebben nauwelijks last, anderen veel.

  • Dat varieert. Bij sommige vrouwen duurt de overgang 1 à 2 jaar, bij anderen 15 jaar. Dit is niet te voorspellen. Er is geen relatie tussen het begin van de menstruatie en wanneer de overgang start. Het heeft eerder te maken met genetische- en/of omgevingsfactoren en levenstijl. Soms komt een vrouw eerder in de overgang als de baarmoeder is verwijderd.

  • U bent te vroeg in de overgang als u voor uw 45ste jaar stopt met menstrueren.
    Vrouwen die vervroegd in de overgang komen, lopen een groter risico op botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, en hart- en vaatziekten. In somige gevallen kan hormoontherapie nodig zijn. Wij adviseren u daarom altijd even contact op te nemen met uw huisarts om u goed te laten informeren.

  • Echt voorbereiden is lastig, het overkomt u gewoon. U kunt van tevoren wel zo gezond mogelijk leven, dus:

    • Eet gezond en probeer op uw gewicht te letten. Na de overgang komt u namelijk gemakkelijker aan.
    • Zorg voor voldoende kalk om de kans op osteoporose te verkleinen. Drink dus melk, eet kaas, yoghurt en koolsoorten.
    • Ook vitamine D is belangrijk. Dit wordt door uw huid gemaakt onder invloed van zonlicht en zit ook in margarine, boter, vis en eieren.
    • Probeer regelmatig te bewegen waarbij de botten belast worden. Elke dag een halfuur lopen bijvoorbeeld versterkt de botten.

    En als het eenmaal zover is:

    • Houd er rekening mee dat alcohol, koffie, thee en gekruid eten opvliegers kunnen uitlokken.
    • Neem niet te veel hooi op uw vork. Neem de tijd en de rust om aan alle veranderingen te wennen.
    • Probeer voldoende slaap te krijgen omdat u de veranderingen beter kunt opvangen als u uitgerust bent.

    Ga bij klachten ècht naar de dokter!