De cliëntenraad van Ikazia
Ikazia staat voor goede kwaliteit zorg en een zo aangenaam mogelijk verblijf voor onze patiënt.
De cliëntenraad vertegenwoordigt onze patiënten. De raad behandelt onderwerpen die voor patiënten belangrijk zijn. Hij adviseert het ziekenhuis over zaken die effect hebben op de kwaliteit van de zorg die Ikazia biedt. Zo hebben onze patiënten via de cliëntenraad invloed op de gang van zaken in het ziekenhuis.
Vacature cliëntenraad
Zorg met aandacht
In het Ikazia Ziekenhuis draai alles om zorg met aandacht. Als lid van de cliëntenraad geef je patiënten en hun naasten een stem in het ziekenhuis. Je denkt mee, geeft advies en hebt invloed op beslissingen die voor patiënten het verschil maken in de beleving van zorg.
Kritisch meedenken
Of het nu gaat om gastvrijheid, communicatie, wachttijden, veranderingen binnen de ziekenhuiswereld of digitalisering: jouw stem telt. We zoeken mensen die betrokken zijn, kritisch durven meedenken en het hart op de juiste plaats hebben. Ervaringen met zorg (als patiënt of mantelzorger) en een bedrijfskundige achtergrond, zijn een plus.
Cliëntenraad
De cliëntenraad bestaat uit circa zes leden met verschillende achtergronden en een gedeelde missie: ervoor zorgen dat de patiënt in Ikazia altijd centraal staat. Je werkt aan duidelijke doelen en komt gemiddeld elke maand een keer samen. Daarnaast neem je deel aan werkgroepen, overleggen en veiligheidsrondes.
Wat breng je mee?
- Interesse in de zorg en het Ikazia Ziekenhuis
- Betrokkenheid bij wat patiënten belangrijk vinden
- De wil om samen te werken en te adviseren
- Gemiddeld 8-10 uur beschikbaarheid per maand
Wat bieden wij jou?
- Zingeving: je draagt bij aan het verbeteren van zorg voor duizenden patiënten
- Invloed: jouw mening telt in de beleidskeuzes van het ziekenhuis
- Inzicht: je krijgt een uniek inkijkje in hoe een ziekenhuis werkt
- Ondersteuning en scholing waar nodig
Enthousiast geworden?
Stuur je sollicitatie met cv voor 1 augustus 2025 naar clientenraad@ikazia.nl of per post naar Ikazia, t.a.v. de cliëntenraad, Postbus 5009, 3008 AA Rotterdam.
Werkzaamheden
De cliëntenraad stelt de patiënt centraal. Hij volgt het beleid van het ziekenhuis op de voet en toetst of de plannen bijdragen aan dat wat voor de patiënten belangrijk is.
De cliëntenraad adviseert het ziekenhuis en bespreekt verbeterpunten. Als het nodig is, komt hij ook met alternatieven. Van het ziekenhuis wordt verwacht dat deze de adviezen opvolgt. In de lente-uitgave van het magazine Ikazia Nieuws uit 2022 staat een artikel over wat de cliëntenraad zoal doet en hoe de raad terugblikt op 2021.
Drijfveren
Leden van de cliëntenraad doen dit werk omdat ze de patiënten en het ziekenhuis een warm hart toedragen.
Andere motieven zijn:
- belangenbehartiging van patiënten;
- sociale motieven;
- meedenken vanuit persoonlijk en professionele ervaringen;
- maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
De cliëntenraad staat voor de dialoog. De kernwaarden van Ikazia spelen hierbij een belangrijke rol.
Leden
Alle leden van de cliëntenraad hebben grote binding met de gezondheidszorg in het algemeen en het Ikazia Ziekenhuis in het bijzonder.

Ineke en Nico over de cliëntenraad
Ineke Ruissen en Nico van Stam sloten zich in 2020 aan bij de cliëntenraad van het Ikazia Ziekenhuis. Zij vertellen graag waarom zij ervoor kozen lid van de cliëntenraad te worden.
Visie en speerpunten
Ons jaarverslag is meer dan een terugblik op het afgelopen jaar. U kunt er ook onze standpunten vinden en kennis nemen van onze voornemens.
Contact
De cliëntenraad is er voor algemene adviezen en het algemene patiëntenbelang.
Heeft u vragen of suggesties?
Neem dan contact op:
E-mail: clientenraad@ikazia.nl
Telefoon: 010 297 5527
Met individuele klachten kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris.